Bed verschonen: De ins en outs

In een bed stappen met knisperend schoon beddengoed: dat is een heerlijk gevoel! Alleen al daarvoor zou je met regelmaat je beddengoed wassen, maar het is ook zeker niet onbelangrijk wegens allerlei andere redenen. Het schijnt namelijk dat we 0,25 tot 2 liter vocht verliezen terwijl we slapen. Dan hebben we het nog niet eens over alle viezigheden zoals huidschilfers en haren die in je bed achterblijven…

 

Nieuw beddengoed

Wanneer je nieuw beddengoed heb aangeschaft raden wij je aan om het te wassen voor je het in gebruik neemt. De stof zal daardoor beter vocht opnemen waardoor zweet goed wordt afgevoerd. Een andere tip om het afvoeren van vocht te ondersteunen is om geen wasverzachter te gebruiken, omdat dit zorgt voor een waterafstotend laagje. De stof is dan minder ademend. Daarnaast heeft je beddengoed al een hele weg afgelegd voor het in de winkel is verschenen. Door het zelf te wassen weet je zeker dat je een in fris bed stapt.

 

Op welke temperatuur moet je beddengoed wassen?

Het meeste beddengoed wordt gemaakt van katoen, omdat het een hoog vocht opnemend vermogen heeft. Dat zorgt ervoor dat zweet afgevoerd kan worden en je bed niet nat aanvoelt. Het kan zijn dat daardoor je bed niet vies aanvoelt maar het eigenlijk wel is. Bacteriën en huisstofmijt komen bijvoorbeeld graag zonder uitnodiging je bed in! Om deze te doden wordt aangeraden om je beddengoed op 60 graden te wassen.

 

Hoe vaak moet je beddengoed wassen?

Het beste is om in ieder geval 1 keer per week je beddengoed te wassen. Op die manier blijft het fris en schoon. Bacteriën verzamelen zich immers snel. Er zijn natuurlijk ook situaties waarin je beter wat eerder je beddengoed kunt wassen, zoals wanneer je ziek bent geweest. Die bacteriën moeten zo snel mogelijk je bed weer uit. Daarnaast is het verstandig om elk halfjaar je dekbed te reinigen. Dat kun je laten doen, al kunnen de meeste in de wasmachine en in de droger (op lage temperatuur). Stop bij een donzen dekbed een paar tennisballen in de droger, dan wordt het dons goed opgeschud en krijg je er geen klonten in.

 

Bed opmaken maakt gelukkiger

Als je uit bed stapt laat dan je matras nog even luchten. Ga bijvoorbeeld eerst douchen en maak daarna tijd vrij om je bed op te maken. Als bedopmaker ben je namelijk gelukkiger! Zet je wekker 3 minuten eerder en lees hieronder de voordelen van je (schone) bed opmaken:

  • Bedopmakers zijn gelukkiger 71 procent van de bedopmakers zegt gelukkig te zijn, terwijl 62 procent van de niet-bedopmarkers ongelukkig is. Hmm...
  • Bedopmakers hebben meer plezier in hun werk Volgens Psychology Today haten niet-bedopmakers hun baan vaker.
  • Bedopmakers slapen beter Dat geloven we! Zo is in een schoon bed slapen een van de dingen die ons het meest gelukkig maken.
  • Bedopmakers zijn productiever Dat je al iets gedaan hebt, zorgt ervoor dat je de rest van de dag meer van je to do list zult aftikken.

Heel veel redenen dus om de wekker 5 minuutjes eerder te zetten, je zult er uiteindelijk gelukkiger van worden.

 

Lekker ruikend wasmiddel

Misschien een inkoppertje, maar kies een wasmiddel dat je lekker vindt ruiken. Om je was zo lang mogelijk lekker te laten ruiken is het belangrijk dat je je wasmachine regelmatig reinigd en niet te veel wasmiddel gebruikt. Met Less gebruik je nooit meer een druppel teveel. Bekijk HIER ons assortiment met heerlijke geuren van Less en Robijn.  

Tot slot is het belangrijk om je slaapkamer voldoende te ventileren. Bacteriën en schimmels gedijen immers bij warmte. Bovendien zorgt frisse lucht niet alleen voor een schoon gevoel en prettige geur, je slaapt er ook stukken beter door.